jdsports-search-image
jdsports-hamburger-image
featured-image

UNDERHOLDNING | marts 8, 2022

3 markante kvinder i sneakerindustrien

Kvindernes Internationale Kampdag nærmer sig med hastige skridt. I over 100 år – siden 1921 helt præcist – har den 8. marts været den faste dato for kampdagen. Her hos JD har vi valgt at markere dagen med at tage et kig på nogle af de kvinder, der har sat deres præg på den ellers så mandsdominerede sneakerindustri.

Selvom der stadig er masser af plads til forbedring, er det heldigvis blevet en mere inkluderende, alsidig branche de senere år med mange brands og designs lavet af og til kvinder. Vidste du for eksempel, at det er en kvinde, der står bag de populære 327 fra New Balance? Læs med her, og bliv klogere på nogle af de markante kvinder i sneakerindustrien.

Mærker som har gjort brug af kvinder til design af deres sneakers

Aleali May

Med både en far og onkel der var ivrige sneakersamlere, var Aleali May allerede fra barnsben hooked og fik selv opbygget en solid sneaker’drobe. May, som blandt andet kan skrive stylist, modeskribent og model på cv’et, greb derfor straks chancen, da hun i 2017 fik muligheden for at skabe et Air Jordan 1-design. På det tidspunkt var hun blot den anden kvinde nogensinde, der designede et par sneaks for Jordan, og den første kvinde som lavede en unisex Air Jordan-model. Debuten, Jordan 1 Retro High Aleali May Shadow, blev revet ned fra hylderne, og blev et solidt gennembrud for Aleali May som sneakerdesigner.

Indtil videre er det blevet til fem populære sneaker collabs med Jordan. Her har May blandt andet ladet sig inspirere af sin opvækst i det sydlige Los Angeles. Farve- og materialevalg har eksempelvis været inspireret af barndomsminder, som de satinshorts hun yndede at kombinere sine Air Jordans med, og de første jadesmykker hun fik af sin bedstemødre.

Charlotte Lee

Da New Balance 327 ramte butikkerne i 2020, blev de straks en klassiker. Bag de retroinspirerede sneaks står Charlotte Lee, som har base i Manchester i England. Da hun startede i praktik hos New Balance blot 6 år inden da, ejede hun ikke et eneste par af de legendariske New Balance sneakers. Selv mener Charlotte Lee, at den begrænsede kendskab til brandet gav hende muligheden for at dykke ned i arkiverne med nye idéer og et frisk perspektiv.

Med 327 bragte hun 70’er-æstetikken med de store ‘N’-logoer tilbage og skabte en moderne klassiker, der er retro og futuristisk på en og samme tid. Allerede nu er de landet i et hav af colourways og er udgivet som collabs med flere forskellige modebrands. De nyeste silhuetter fra Charlotte Lee er New Balance 237 og den sportsbilsinspirerede New Balance XC-72, og mon ikke, vi får mange flere spændende sneaks at se fra den innovative designer i fremtiden.

Yoon Ahn

Yoon Ahn har for alvor slået sit navn fast som et af de helt store navne inden for streetwear. Blandt andet har hun designet smykker, herretøj og så selvfølgelig sneakers. Hendes samarbejde med Nike resulterede i 2019 i Ambush x Nike Air Max 180 Hi. Det var dog med AMBUSH x Nike Dunk High i 2020, hun for alvor kom på alle sneakerheads læber. Her formåede hun at vise sit flair for at kombinere high fashion med et sporty look.

Vejen til at blive sneakerdesigner må siges at have været lidt usædvanlig for Yoon Ahn. Den koreanskfødte designer voksede op i Seattle, hvor hun blev inspireret af grunge-subkulturen. I slut-90’erne flyttede hun til Tokyo med sin mand, rapperen Verbal. Med et ønske om at gå med andre smykker end de klassiske guldkæder, begyndte parret at designe deres egne smykker under navnet Ambush, selvom ingen af dem havde erfaring indenfor det felt. Dog blev smykkerne hurtigt populære, og de er blandt andet blevet båret af kendisser som Rihanna og Kanye West. Succesen ledte Yoon Ahn til et job som director of jewellery hos Dior Men og til designsamarbejder indenfor både streetwear og senest altså sneakers.

Billede af kvinder for at fremhæve power til Kvindernes Internationale Kampdag

En industri i forandring

Selvom der fortsat er plads til forbedring, så er der sket kæmpe fremskridt. I dag er vi masser af kvindelige sneakerheads, hvilket har ført til et langt større udvalg og sneakers lavet specifikt til kvinder. Desuden står mange kvinder nu i spidsen for sneakerindustrien, eksempelvis som ejere af deres eget brand, som designere, i ledende stillinger og som populære sneakerheads på Instagram.

Vil du gerne lære flere af de mange inspirerende kvinder i sneakerindustrien at kende? Så kan du eksempelvis følge @sneakersbywomen på Instagram, hvor der sættes fokus på de mange talentfulde kvinder.

Rigtig god kampdag derude!

Pssst… er du på jagt efter et nyt power-outfit? Hop ind på JD’s hjemmeside, og klik dine favoritter hjem 😍

Flere indlæg som dette

UNDERHOLDNING | maj 16, 2022

NIKE 50 ÅR

Næste indlæg