Har man været inden for 5 kilometers radius af et gymnasium, så har man stensikkert set et par Vans sneakers eller to. Vi kender dem alle sammen. Modellerne er let genkendelige og ultra fede! Den ikoniske Old Skool, den simple Authentic, den chill Slip-On eller den friske SK8-Hi.
Vi kender brandet og vi kender deres sneaks, men hvor kommer de fra. og hvad er historien?
Rejsen fra en lille simpel forhandler til et verdensomspændende superbrand har været lang og hård. Nu er Vans er et af verdens største mærker, og det er velfortjent hvis du spørger mig! Læs videre og få indblik i den’ inspirerende historie!
Den spæde start
Firmaet blev stiftet af brødrene Paul Van Doren og James Van Doren samt deres venner Gordon C Lee og Serge D’Elia.
Paul Van Doren fik arbejde på en skofabrik, efter at han droppede ud af 8. klasse. Han startede som fejedreng og kravlede op ad rangstigen, indtil han blev forfremmet til fabrikkens vicepræsident i en alder af kun 34 år. Efter at have bevist sit værd på skofabrikken, satte han sig for at starte sit eget firma.
I 1966 åbnede The Van Dorens og vennerne den første butik kaldet ‘The Van Doren Rubber Company’, som senere ville udvikle sig til det verdensomspændende mærke Vans.
På butikkens første åbningsdag blev der solgt 12 eksemplarer af deres første sneaker. Modellen hed Vans#44, som vi i dag kender som Authentic. Men brødrene havde faktisk ikke produceret en eneste sko udover modellen, der stod i udstillingsvinduet. Kunderne blev bedt om at vende tilbage i løbet af eftermiddagen for at hente deres nykøbte sko. Herefter hastede brødrene til fabrikken, hvor de 12 bestilte sneakers skulle produceres.
Brødrene havde dem klar, da kunderne kom tilbage for at afhente deres sko, men de havde bare glemt én ting. Der var ingen byttepenge i kassen! Kunderne fik skoene, og brødrene sagde, at de kunne vende tilbage dagen efter for at betale. Et modigt træk for et nyopstartet firma. Dagen efter vendte alle 12 kunder tilbage og betalte gladeligt for deres sko.
The Uprising!
Kvaliteten af håndværket, og tilliden brødrene havde vist deres kunder, rygtedes i samfundet, og inden længe kørte det på skinner. Surf- og skateboard-kulturen forelskede sig i brødrenes sko-design, som bød på god holdbarhed og et rebelsk look. Derfor designede brødrene en sko i samarbejde med pro skatere Tony Alva og Stacy Peralta, ‘Godfathers of Skateboarding’, og modellen Vans#95 (Era) tog sporten med storm.
Surfere, skatere og BMX-riders efterspurgte en model, der var let at få på. Brødrene svarede med modellen Vans#98. Modellen havde spændstige elastikker i stedet for snørebånd og fik navnet Slip-On. Spørger i ‘yours truly’, så er det den fedeste sneaker i verden!
I 1977 sad Paul Van Doren og tegnede lidt. Det var egentlig bare kruseduller, men krusedullen endte med at blive ikonisk. Krusedullen blev til Vans#36, og vi kender den som Old Skool, der er pyntet med den ikoniske Vans Jazz-stripe. Og ikke nok med det! 70’erne var et ikoniske år for firmaet. Mark Van Doren, James Van Dorens søn, var stolt af sin familie og var passioneret skater. Han ville lave en stencil med familienavnet, som han kunne male på griptapen af sit skateboard. Den stencil endte med at blive firmaets nye navn, og et af de stærkeste brands i dag. VANS Off The Wall!
I slut-70’erne var ‘VANS Off The Wall’ logoet blevet implementeret på alle modellernes hæle, modellen SK8-Hi (Style 38) blev lanceret, og firmaet havde åbnet 70 butikker i Californien, samt startet et internationalt handelsnetværk med andre forhandlere.
80’erne var hårde tider for Vans!
Vans-mærket havde fået international opmærksomhed, og skoene sprøjtede ud af fabrikken. Slip-On modellen fik et kæmpe boost, da skuespilleren Sean Penn havde modellen på i filmen Fast Times At Ridgemont High. Alt lod til at være i den skønneste orden.
Men Vans ramte muren! Mærket solgte stadigvæk supergodt verden over, men de mange forskellige modeller og de mange forskellige materialer, som skulle bruges til at møde den store efterspørgsel, havde drænet firmaets penge, og de måtte erklære sig konkurs i 1984.
Det var et nederlag for firmaet, men Paul Van Doren nægtede at give op. Han ansøgte om statsstøtte til firmaet, og fremlagde en ny firmastrategi. Staten godkendte forespørgslen om støtte med forbeholdet, at Paul Van Doren blev præsident for firmaet og opretholdte den nye firmastrategi.
Tre år senere havde Vans tilbagebetalt hele gælden (12 millioner $ :O), og i december 1987 var firmaet ikke længere konkurs!
Vans fejrede sejren med en speciel signatur model. Modellen blev udviklet i samarbejde med skatelegenden Steve Caballero. Modellen blev den første i Vans’ Mountain Edition kollektion og blev opkaldt efter Steve Caballero’s eget ikoniske skatetrick: ‘Half Cab’.
Fugl Fønix x Vans
I starten af 1991 gik Vans på aktiemarkedet, og offentligheden kunne købe andel i firmaet for $14 pr. aktie. Få år efter sponsorerede Vans ‘Warped Tour’ festivalen (og køber rettighederne til eventet i 2001), og opkøbte retten til surfkonkurrencen ‘Triple Crown Of Surfing’. Inden længe var ‘Vans’ at se til nogle af de største events i Californien. Disse events indeholdte verdenskendte sportsatleter, bands og musik, BMX, surfing, wakeboarding, snowboarding, motorcross og skateboarding. Inden længe fik Vans sendetid på ESPN2 via disse events.
I starten af 00’erne blev Vans nævnt i FORBES MAGAZINE, som et af amerikas bedste små firmaer i 2000. I 2001 assisterede de i indspilningen af filmen Dogtown And The Z-Boys, som vandt to priser ved daværende års Sundance Film Festival. (Audience Award + Best Director Award)
Vans havde gang i mange ting, og inden slutningen af 00’erne kunne alle deres events ses på flere verdensomspændende kanaler, heriblandt FOX sports net, NBC sports net, og ESPN.
Desuden sponsorerede de flere verdensstjerner fra både skateboarding og surfing, hvorefter disse teams turnérede rundt i både USA og Europa.
Vans lancerede også deres unikke ‘Vault’ kollektion med eksklusive udgivelser i få eksemplarer og ultra høj kvalitet.
I 2006 fejrede Vans 40 års jubilæum.
Vans var vært for eventet Pro-tech Pool Party, som stadig anses i dag, for at være den bedste bowl-konkurrence indenfor skateboarding. En af vinderne fra denne konkurrence var danskeren og skatelegenden Rune Glifberg.
Flere yderst eksklusive collabs er også belvet udgivet, inklusive Vans x The Simpsons, som endte med at blive revet af hylderne, hurtigere end man kunne blinke. Og for det ikke skal være løgn blev Vans udstillet i Rock And Roll Hall Of Fame for deres kæmpe bidrag og indflydelse til rock og punk med deres sponsorat og ejerskab af Vans Warped Tour.
Sæt farten ned? Gu vil vi ej!
Vans har ikke sat farten ned siden 00’erne. De har haft travlt! Firmaet har produceret endnu flere eksklusive collabs med kæmpe stjerner og gigantiske firmaer. Metallica, The Beatles, Radiserne og Disney for at nævne et par stykker. De har indspillet masser af kulturfilm om surfing, skating og dokumentarer om folkene bag sporten, som har fået stor interesse fra fans.
Vans har sidenhen åbnet butikker i Asien og åbnet spillesteder i USA og London. De har desuden udgivet flere eksklusive kollektioner, som er tilpasset specifikke behov, så fx Vans Syndicate Collection til de kræsne skatere og stilbevidste rebeller.
Og historien er slet ikke slut endnu! Vans lader til aldrig at stoppe. Brandet er kendt og elsket af millionvis af mennesker, og havde 50 års jubilæum tilbage i 2016. Unge, gamle, kvinder og mænd verden over kender Vans. Spørger du mig, så fortjener de alt hvad de har fået, og til slut vil jeg gerne sige: TAK Vans! Tak for jeres impact på stil og ungdom.
Vil du gerne føje nogle lækre items fra vans til samlingen? Så se vores Vans sko og tøj her.